انواع بگ فیلتر

انواع بگ فیلتر

به نقل کارشناسان ما در حوزه بگ فیلتر، دستگاه بگ فیلتر ذرات جامد موجود در هوای ورودی را توسط فیلترهای کیسه ای خود به دام انداخته و پس از مدتی لایه ای از گرد و غبار روی سطح این کیسه ها شکل می گیرد. روش های متفاوتی برای تمیز کردن فیلترهای کیسه ای از ذرات گرد و غبار وجود دارد که بر این اساس، نامگذاری های متفاوتی برای آنها انجام شده است. از روش های مختلف و متفاوتی برای تمیز کردن فیلتر های کیسه ای استفاده می شود که از میان آن ها سه روش لرزاننده ی مکانیکی ، جریان هوای معکوس و پالس جت بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرد .چند نوع از مهمترین انواع بگ فیلترکه در صنایع مختلف کاربرد دارد، در ادامه شرح داده شده است.
  • بگ فیلتر تکانشی
  • بگ فیلتر هوای معکوس
  • بگ فیلتر پالس جت
  • بگ فیلتر سونیک
  • بگ فیلتر کارتریجی
در ادامه هر یک از انواع بگ فیلتر و نحوه کارکرد آنها شرح داده شده است. این مطالب از طریق مصاحبه با متخصصان این صنعت و وبسایت kmegroup گردآوری شده است.

بگ فیلتر تکانشی یا لرزاننده  (Mechanical shaking)

در بگ فیلتر تکانشی یا لرزاننده، فیلترهای کیسه ای استوانه ای به صفحه ای فلزی متحرک متصل هستند که توسط موتور به صورت افقی لرزانده شده و موجب تکاندن کیسه ها و خروج گرد و غبار از قسمت زیرین آن که باز می باشد، می شوند. سرعت فرآیند پاکسازی در بگ فیلترهای تکانشی به عوامل متعددی از جمله جنس کیسه ها و نحوه طراحی آنها، جنس ذرات و دامنه و تناوب تکانش بستگی دارد. به این غبارگیر، لرزاننده مکانیکی نیز گفته می‌شود.مزیت این روش، ارزان بودن آن است. اما بزرگترین ایراد آن استهلاک زیاد و آسیب به دستگاه،( ترک خوردگی و شکستگی در بدنه ) کیسه‌ها و سبدها به دلیل لرزش می‌باشد. با گذشت زمان، این فیلترها با توجه به موارد مذکور که باعث افزایش قیمت تمام شده در طولانی مدت می شود. از همین رو کاربرد عمومی خود را از دست داده اند.نسبت هواگذر به پارچه (air to cloth ratio) برای این نوع از بگ فیلتر ها ( غبارگیر های کیسه ای ) بسیار کم می باشد به همین دلیل به تعداد بسیار بیشتری فیلتر کیسه ای مورد نیاز است به همین دلیل فضای کاری زیادی برای این گونه بگ فیلتر ها ( غبارگیر های کیسه ای ) مورد نیاز است .b31267_Select-the-best-industrial-dust-collector.jpg

بگ فیلتر هوای معکوس  (Reverse air)

در بگ فیلتر هوای معکوس فیلترهای کیسه ای از یک طرف به میله فلزی متصل و از طرف دیگر آویزان می باشند. با ورود هوای آلوده به کیسه، ذرات موجود در هوا در سطح کیسه ها انباشته می شوند سپس هوای تمیز بصورت معکوس وارد کیسه شده و باعث مچاله شدن و تغییر شکل کیسه و در نهایت فروریختن لایه گرد و غبار از جداره آن می گردد. این نوع از بگ فیلتر نیز همانند بگ فیلتر تکانشی، فضای زیادی را برای پیاده سازی اشغال می کند.این نوع از بگ فیلتر ها ( غبارگیر های صنعتی ) از چند قسمت تشکیل شده اند تا امکان عملکرد پیوسته را برای سیستم فیلتراسیون فراهم نماید .در این نوع غبارگیرها، نصب کیسه‌ها مشابه با غبارگیرهای جت پالس دار انجام می‌شود. بخش داخلی دستگاه به اتاقک‌های مجزا تقسیم شده و هر اتاقک با یک دمپر از اتاقک‌های دیگر جدا می‌گردد. هر دمپر به یک سروو موتور یا جک پنوماتیک متصل است و با باز و بسته شدن دمپرها، جهت ورود هوا به فیلترها معکوس می‌شود که باعث پاک شدن کیسه‌های هر اتاقک می‌گردد. در این نوع فیلترها، همواره یکی از اتاقک‌ها در حال تمیز شدن یا خارج از سرویس (out of service) است. این نوع بگ فیلترها نیز به دلیل کارایی پایین، محبوبیت خود را در بازار فروش از دست داده‌اند.

بگ فیلتر پالس جت  (Pulse jet)

در این سیستم کیسه های فیلتری توسط قفسی فلزی نگهداری می شوند و هوای آلوده از قسمت زیرین دستگاه بگ فیلتر وارد شده، غبارها توسط سطح خارجی فیلترهای کیسه ای به دام افتاده و بدون توقف هوای تمیز و تصفیه شده از بالای دستگاه غبارگیر خارج می شود. برای پاکسازی گرد و غبار انباشه شده در سطح کیسه از پالس جت هوای فشرده استفاده می‌شود. یعنی یک موج شوک به واسطه جریان هوای فشرده به کیسه وارد می شود که باعث حرکت کیسه از بالا تا پایین (مانند تکاندن پارچه) شده و گرد و غبار از سطح کیسه به پایین ریخته می شود. بگ فیلتر پالس جت نسبت به بگ فیلترهای هوای معکوس و تکانشی فضای کمتری اشغال می کنند.

بگ فیلتر سونیک  (Sonic)

روش کار بگ فیلتر سونیک به این صورت است که موجی صوتی با فرکانس پایین توسط یک دمنده صوتی تولید شده و باعث لرزیدن کیسه ها می شود. در نتیجه حرکت های ویبره ای کیسه موجب تمیز شدن آن خواهد شد. این روش معمولا کمتر از روش های دیگر استفاده شده و برای عملکرد بهتر، از طریق تلفیق با روش های دیگر بکار برده می شود.

بگ فیلتر کارتریجی  (Cartridge)

در این نوع از بگ فیلترها، فیلترها به صورت تا شده روی چهارچوبی سیمی قرار دارند. این فیلترها موجب می شوند تا سطح فیلتراسیون هوا افزایش پیدا کرده و گرد و غبار بیشتری جذب شود. بگ فیلترهای کارتریجی دارای دو مدل تک کارتریج و متناوب می باشند. در مدل تک کارتریج پس از جذب گرد و غبار، کارتریج باید خارج شده و پاکسازی شود ولی در مدل متناوب، با ترکیب بگ فیلتر پالس جت امکان پاکسازی فیلتر با پالس جت مهیا شده و نیاز به خروج هر باره کارتریج نیست.

نکات مهم جهت خرید بگ فیلتر

ظرفیت عبور هوا: این نکته بسیار حیاتی است زیرا باید بگ فیلتر انتخاب شده توانایی تصفیه هوای مورد نیاز را داشته باشد. ظرفیت عبور هوا بر اساس نیازهای سیستم مشخص می‌شود.تناسب فن مکنده از لحاظ دبی و فشار: فن مکنده باید دبی و فشار لازم برای مناسب بودن با غبارگیر را داشته باشد. این انتخاب باید با توجه به اندازه و نوع بگ فیلتر و همچنین شرایط جریان هوا صورت گیرد.جنس کیسه ها متناسب با نیاز: جنس کیسه‌های باید با شرایط عملکردی سازگاری داشته باشد. مثلاً در برابر دما، نوع ذرات، شرایط شیمیایی و غیره مقاومت کافی داشته باشد.متناسب بودن شیر برقی با طول کیسه: شیر برقی باید به طور متناسب با طول کیسه‌ها انتخاب شود تا کارایی تخلیه غبار بهینه باشد و هیچ نقصی در این فرآیند رخ ندهد.دمای کاری بگ فیلتر: دمای کاری بگ فیلتر باید با شرایط فرآیند مطابقت داشته باشد تا عمر مفید بگ فیلتر افزایش یابد و عملکرد بهینه داشته باشد.در نظر داشتن محل نصب با توجه به: محیط و شرایط نصب بگ فیلتر نیازمند بررسی دقیق است. این شامل دما، رطوبت، فضای مورد نیاز برای تخلیه غبار، دسترسی به سرویس و نگهداری و ... می‌شود.https://kmegroup.ir/کنترلر-بگ-فیلتر/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.